שום דיאטה לא עובדת? אולי הבעיה היא ברגישות גנטית לאכילת יתר ונשנושים

השמנה ועודף משקל שנובעת מאכילת יתר ונשנושים – יכולה להיות לא רק בעיה סביבתית אלא גם גנטית. בדיקת רוק פשוטה תספר לכם מדוע אתם רעבים כל הזמן ואיך אפשר לפתור את זה ולרדת במשקל

גנים מסוימים בגופנו שמעורבים בתהליך ויסות שובע

קניות במכולת על בטן ריקה הם כנראה לא הרעיון הכי טוב כשמנסים לרדת במשקל, משום שאוכל הופך לאטרקטיבי יותר כשאנחנו רעבים. המערכת של רעב ושובע חשובה מאד בשליטה על צריכת המזון היומית ובאבטחת כמויות נאותות של אנרגיה וחומרים מזינים, ויש לה חשיבות גדולה פי שתיים למי שיש נטייה להשמנה וסובל מעודף משקל.

ישנם גנים מסוימים בגופנו שמעורבים בתהליך ויסות שובע. שינויים בחלק מגנים אלו, יכולים לבוא לידי ביטוי בירידה ברגישות לאותות של שובע מהמוח.

שינויים בגנים אחרים תורמים לנטייה לנשנושים וצריכת יתר של מזון כתוצאה מתחושת רעב גדולה יותר במשך היום, תשוקה עזה למתוקים, התמכרות ואכילת פיצוי, נטייה לצריכת שומן ונטייה לנשנושים – מלוחים או מתוקים. אנשים שנמצאו אצלם הרגישויות שהוזכרו קודם לכן, עלולים לפתח נטייה להשמנה, היקף מותניים, ועליה ברמות אינסולין בדם וסיכון לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם.  

למי שלא בטוח מה הם נשנושים – נשנוש הוא צריכת אוכל או משקאות בין הארוחות העיקריות הרגילות. המונח "מזונות חטיפים" משמש לעתים קרובות לפריטים מעובדים ועתירי קלוריות כמו צ'יפס ועוגיות.

הרעב הוא המניע העיקרי מאחורי נשנושים, אך גורמים כמו מיקום, סביבה חברתית, שעה ביום וזמינות מזון תורמים גם הם. למעשה, אנשים מרבים לנשנש כאשר הם נתקלים באוכל הנמצא  בסביבה – גם כשהם לא רעבים.

במחקר שנעשה באוניברסיטת פנסילבניה, נבדקו אנשים עם השמנת יתר או עודף משקל. כאשר הם  נשאלו מדוע בחרו בחטיפים לא בריאים. התגובה הנפוצה ביותר הייתה פיתוי, ואחריו רעב ורמות אנרגיה נמוכות, אבל לא רק. שינויים בגנים מסוימים תורמים לנטייה לנשנושים וצריכת יתר של מזון כתוצאה מתחושת רעב גדולה יותר במשך היום, מעלים תשוקה עזה למתוקים, מייצרים התמכרות ואכילת פיצוי, מחזקים נטייה לצריכת שומן ונטייה לנשנושים.

הבדיקה הגנטית עושה סדר בראש ובגנים עבור רוב האוכלוסייה, שאינה מודעת לגנוטיפים אלו ולהשפעתם על המשקל, הנטייה להשמנה, השומן בגוף ובעיקר על הבריאות. ישנה חשיבות מאד גדולה באיתור רגישות גנטית שעשויה להשפיע על נטייה לנשנושים או אכילת יתר. עצם המודעות לרגישות גנטית זו מסייעת לתחושת המחויבות וההצמדות להמלצות.

המצאות רגישות כזו מחייבת המלצות תזונה בהתאם, הימנעות מגורמים המעודדים אכילת יתר, המלצות לפעילות ספורטיבית, צריכה של מזונות בעלי ערכים תזונתיים היוצרים תחושת שובע וכד'.

יישום ההמלצות למי שנמצאה אצלו רגישות גנטית לאכילת יתר, תעזור לנצח את תחושת הרעב, תצמצם את הנטייה לנשנש חטיפים לא בריאים, ובסופו של דבר תסייע לירידה במשקל ולאימוץ אורח חיים בריא יותר לאורך זמן.

דברו איתנו עכשיו
WordPress Image Lightbox Plugin
דילוג לתוכן