ביי ביי לשומנים: כך תעלימו את השומן העודף

אחוזי שומן גבוהים בגוף גורמים למצב של עודף משקל ובסופו של דבר להשמנה וזה עוד לפני שהזכרנו מחלות. רוצים להפטר מעודפי השומן שמטרידים אתכם? תזונה מותאמת אישית על פי גנטיקה היא הפתרון

כרטיס לכיוון אחד: נפרדים מהשומנים בעזרת תזונה מותאמת אישית

שומן גוף, כולנו רוצים לשרוף אותו ולשלוח אותו עם מזוודה לאיזו מדינה בסוף העולם שמאלה, מבלי לקבל פתק החזרה. ושלא תבינו לא נכון, לשומן בגוף יש מקום של כבוד, אבל עודף ממנו עלול לגרום למחלות. כמובן שלא כל השומן בגוף הוא רע וחלקו מהווה למעשה מרכיב טבעי וחיוני לפיזיולוגיה שלנו.

רקמת השומן משרתת מספר פונקציות חשובות. מטרתה העיקרית היא לאגור שומנים שמהם הגוף משתמש למטרת אנרגיה. בנוסף, הוא מפריש מספר הורמונים חשובים ומספק לגוף מעט ריפוד ובידוד.

בגוף שלנו קיימים שני סוגי שומן: 

שומן חיוני – שומן הנמצא באיברים פנימיים כמו, לב, ריאות, כבד, טחול, לב, מעי, ובשרירים ותפקידו של שומן זה לשמור על פעילות ביולוגית ־ פיזיולוגית תקינה של הגוף.

כמות השומן החיוני שונה בין גברים ונשים, ובדרך כלל היא כ- 2%-5% אצל גברים, ו-10%-13% אצל נשים. הטווח הבריא של שומן הגוף אצל גברים מוגדר בדרך כלל כ 8%-19%, ואילו הטווח הבריא לנשים הוא 21%-33%. 

מאגרי שומן – שומן הנמצא ברקמות השומן עצמן, שתפקידן מבחינה תזונתית, הוא לספק אנרגיה. 

מאגרי השומן נחלקים לשני סוגים:

שומן ויסצרלי הנמצא בחלל הבטן ושומר על האיברים הפנימיים, עוטף את מערכת העיכול ומגן עליו מפני לחצים חיצוניים ומכות.

שומן תת עורי הנמצא עמוק מתחת לדרמיס ועטוף סביב איברים חיוניים. תפקידו לספק הגנה, בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. ירידה באחוזי שומן מתייחסת לצמצום השומן התת עורי. 

עודף שומן בגוף מביא למצב של עודף משקל ובסופו של דבר להשמנה, זאת בהינתן אי נקיטת אמצעים לבלימת עליית השומן בגוף. שימו לב, כי עודף משקל אינו בהכרח מעיד על עודף שומן בגוף. משקל גופו של אדם מורכב ממספר גורמים הכוללים שומן, שרירים, צפיפות עצם ותכולת מים. לפיכך, אנשים שריריים מאוד מסווגים לעתים קרובות כבעלי עודף משקל.

הקצב בו השומן מצטבר בגוף שונה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים הכוללים גורמים גנטיים, וכן גורמים התנהגותיים כמו חוסר פעילות גופנית וצריכת מזון מוגזמת. בשל גורמים משתנים אנשים מסוימים, מתקשים להפחית שומן בגוף המאוחסן באזור הבטן. עם זאת, מחקרים שונים הראו כי, ניהול נכון של תזונה ופעילות עשויים לעזור. שימו לב שנשים וגברים אוגרים שומן בגוף באופן שונה, וזה יכול להשתנות לאורך זמן. לאחר גיל 40 (או לאחר גיל המעבר במקרים מסוימים אצל נשים),  ישנה הפחתה של הורמונים מיניים -מה שעלול להוביל לעודף שומן בגוף סביב הבטן אצל גברים, או סביב הישבן והירכיים בקרב נשים.

סיבוכים פוטנציאליים של עודף שומן בגוף

כאמור, שומן מייצר מספר הורמונים חיוניים המשפיעים על גופו של האדם. עודף או חוסר בהורמונים קריטיים יכולים להיות בעלי השפעות שליליות, המונעות תפקוד תקין של הגוף. מחקרים מצאו כי עודף שומן בגוף, במיוחד שומן ביטני, משבש את האיזון והתפקוד התקינים של חלק מההורמונים הללו. יתרה מזאת, לשומן בגוף,  יש תפקיד בשיחרור ציטוקינים ספציפיים, שהם קטגוריה רחבה של חלבונים המעורבים באיתות תאים, שעלולים להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם. 

שומן ביטני מקושר ישירות לרמות גבוהות יותר של כולסטרול LDL ("הכולסטרול הרע") ועמידות לאינסולין. רמות גבוהות של LDL עלולות לסתום עורקים ולהוביל לסיבוכים של התקפי לב. עמידות לאינסולין כוללת תאים שאינם מגיבים כראוי להורמון אינסולין, מה שעלול להוביל לרמות גבוהות של סוכר בדם, ובסופו של דבר לסוכרת מסוג 2.

לסיכום, הפחתת השומן בגוף חשובה ולא רק מבחינת אסתטית. ירידה באחוזי השומן בגוף באמצעות תפריט נכון מותאם על פי גנטיקה, עשויה למנוע מחלות ועוזרת בהעלאת רמת ההישגים בספורט.

דברו איתנו עכשיו
WordPress Image Lightbox Plugin
דילוג לתוכן